Wednesday, August 8, 2012

:: Pesan Emak ::


Terimbau kembali pesan mak pada aku Rabu lepas waktu aku balik berbuka puasa di teratak bonda.. Sejurus selepas berbuka, kebiasaannya aku akan jamah sedikit air bersama kurma atau manisan yang ada.. Bab-bab berbuka puasa nih aku tak berapa nak rigid sangat.. Ape yang ade untuk aku telan, aku telan.. Lepas tuh, aku berwudhu’ dan menunaikan solat Maghrib, seperti selalu.. Khuatir plak aku kalau time tengah-tengah makan nanti tercekik plak, kan ke susah.. At least, aku dah tunaikan tanggungjawab aku pada Dia.. So, lepas makan nanti, bolehlah bersantai-santai dengan senang hatinya..

Makanan aku jamah seadanya.. Aku bukan jenis yang reti makan lauk banyak-banyak pun.. Dah terbiasa dari kecik kot mak & arwah ayah ajar aku macam tuh.. Tuh yang terbawak-bawak sampai ke besar dah nih.. Even aku masak sekalipun, besenya ade main dish, sayur (tuh pun kalau ade stok dalam fridge), telur dadar atau pun telur masin, then air (tak kisah le panas ke sejuk..hantam sajalaa..) Memandangkan esok kerja, aku kene pulang ke rumah sewa malam nih jugak.. So, esok takdelah kelam kelibut sangat nak gerak pergi keje..

Aku hantar mak & adik-adik aku ke surau berdekatan untuk menunaikan solat Tarawikh berjemaah & aku pula bergerak pulang ke rumah sewa.. Perjalanan sunyi sepi ditemani lagu-lagu yang berkumandang dari corong radio semacam dah lali.. Alah bisa tegal biasa.. Nak borak dengan orang kete sebelah macam mane lah plak..ye tak? So, aku buat red box sendiri je le dalam kete nih haaa.. Seb baek malam hari.. Gelap.. Apepun, ade aku kesah?!? #Erk!

Seusai sampai, aku bergegas tunaikan solat Isya’ & tarawikh sendiri di rumah.. Nak ke masjid rase macam dah lambat & aku plak ada bawak lappy bagai so tak memungkinkan untuk aku singgah sebab terpaksa nak mengangkut semua tuh ke dalam.. Takpelah.. Janji aku buat jugak walaupun secara sendiri, sendiri.. Khannn..

Selepas solat, baru aku teringat nak bagitau mak yang aku dah pun selamat sampai.. Adeihhh.. Mesti kene perli kaw kaw punye nih.. Nombor yang memang dah tersimpan dalam HP aku dail.. Ade callerringtone lah mak aku nih.. Cecececece.. Mesti adik aku yang subscribe nih.. Telefon diangkat.. Dannn nih haa intipatinye..
 
“Ade benda baru nih, jangan nak menunjuk-nunjuk plak.. Jangan riak, sombong, tinggi diri dengan orang keliling.. Mak nak pesan nih, benda tuh smua Dia bagi pinjam je kat kita.. Bila-bila masa je Dia boleh ambik balik kalau Dia nak..”

Glrppppp.. * Telan air liuq sekejap~~~ *

“Ehh..mane ade la mak.. Orang biasa-biasa je nih.. InsyaAllah orang ingat”

#Erk!?! #Setepek #Tepat #Padat

Kesimpulannya : Semua yang Dia kurniakan pada kita sebagai hambaNya di dunia nih hanyalah pinjaman cuma.. Setiap rezeki yang dipunyai oleh kita terdapat di dalamnya rezeki untuk orang laen jugak.. Justeru, sila jangan lokek untuk berkongsi; bersedekah, berzakat, menderma, dsb. InsyaAllah rezeki Dia pada kita akan bertambah banyak.. Bila kita naik kete besar, pandang pada orang yang naik kete kecik.. Bila kita naik kete kecik, pandang pada orang yang naik motorsikal.. Bila kita naik motorsikal, pandang pada orang yang berjalan kaki.. Bila kita berjalan kaki, pandang pada orang yang tiada kaki.. InsyaAllah akan hadir rasa syukur dalam diri..

#Current Mode : Muhasabah Diri

No comments:

Post a Comment