Sunday, January 29, 2012

:: Bila KAWAN Tak Sepenting KEKASIH.. ::

Lumrah alam.. Sebut pasal makhluk bernama manusia, kondisi dalamannya mesti ade..konpem ade laa..tak banyak pun skit..mesti ade rase nak 'berkasih'.. Ade pihak yang mengatakan KEKASIH lagi penting dari KAWAN.. Ade orang pulok cakap KAWAN lagi penting dari KEKASIH.. Ade orang pulok bagitau KAWAN ke, KEKASIH ke, keberadaannya di sisi kite SAMA PENTING..

ANDA DI PIHAK YANG MANE???
Tepuk dada, tanye selera.. Tak payah tiru orang sebelah pun dah boleh dapat jawapan dah kot..

Kalau nak diikutkan rentetan sejarah, KEKASIH dimulai dengan sebuah ikatan sebagai KAWAN/SAHABAT.. Bermula kasih, berpucuk sayang..semuanya kerana KAWAN.. Pendek kate, takde KEKASIH kalau tidak berKAWAN.. Pepatah pulok kate, BERKASIH BIAR SATU, BERKAWAN BIARLAH BERIBU.. Frasa yang ni korang stuju tak? Kaum Adam mesti tak setuju kan sebab Allah bagi KUOTA 4 kot..kan..kan..? Hehehehe.. Haa, kaum HAWA jangan melenting plak, saya sekadar menulis berpaksikan kebenaran dan hakikat alam semesta.. Tak lebey, tak kurang.. Cewahhhh..

So, berbalik kepada perihal KAWAN & KEKASIH nih, saya rase 2-2 pun penting.. Tapi kenelah berlaku adil.. Kalau KAWAN ade, KEKASIH takde pun haru jugakkan.. Ke mane nak dihalakan kasih yang membukit, cinta yang menggunung tuh? (sila jangan pikir ke lain ye..niat saya betol2 ikhlas nih..) Kalau ade KEKASIH, takde KAWAN pun naya jugak.. Diringkaskan, kewujudan KEDUA-DUA frasa nih same pentingnya.. Jangan plak nanti 'yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran' lah pulok ye.. Kes nih bayak berlaku pada pasangan yang 'LUPE DARATAN'.. Nape saya panggil lupe daratan??? Sebab, lepas dapat KEKASIH pojaan hati, habis semua KAWAN dibuang ke tepi.. Sebelah mata pun dah tak pandang dah weyyy.. Adesss.. Apatah lagi kalau nak pandang pakai dua2 belah mata, mati hidup semula lah babe.. Hehehe.. Takkan berlakulah.. Saya berani potong kuku.. Kikiki..

So, di bawah ni, selepas dianalisis, saya list kan beberapa perbezaan antara KAWAN dan KEKASIH.. Renung2kan & selamat termenung.. Heee..

(1)
KAWAN - Ade ke, takde ke..same je kot.. Lambat laun, kalau jumpa lagi, ade lah tuh.. Kalau dah tak jumpa, nak buat camne.. Apekan daya..
KEKASIH - Wes..mane boleh tak jumpe..sehari tak jumpa, tidor tak basah, mandi tak lene tuh.. Huhu.. Mesti sedey2 je moodnye sepanjang ketidakberadaan bersama pasangan.. Adehhh..

(2)
KAWAN - Kalau kawan mesej, lambat-lambat je balasnye.. Kalau tak balas pun takpe.. Bukan bagi effect sangat pun.. Ye tak?
KEKASIH - Weyh, mestilah balas cepat.. Kalau tak, si bucuk kekasih hati merajuk la pulak.. Mesti balas sejurus selepas terima mesej.. Pendek kata, dia balas, aku balas, dia balas, aku balas, sampailah habis kredit.. Baru stop..

(3)
KAWAN - Mesej kat dia simple2 je.. Balas pun nak tak nak je.. Cth. : Ok.. Xde.. Noted.. Tq..
KEKASIH - Mesej wajib lah >1 page.. Kene lebey sebab banyak nih ayat nak karang.. Dan berharap pasangan kekasih pun berbalas2 dengan jumlah kepanjangan yang setara @ lebey..

(4)
KAWAN - Alamak, kredit habis laa pulok.. Alaaa, esok2 lepas aku topup aku balas laa.. Sampai ke sudah, haram nak membalas.. Harapan yang tertinggal harapan.. Hampeh..
KEKASIH - Alamak, tengah2 malam buta ni pulok kredit nak habis, kene cari kedai topup nih.. Sanggup tuh pergi carik berkilometer2 jauhnye semata-mata nak topup.. Walaupun harapan nak ade kedai bukak agak tipis..

(5)
KAWAN - Hmm, apasal la mamat/minah ni nak duk dekat2 plak kat kedai makan ni.. Rimasnye la.. Kan besar lagi meja ni.. Duduk la sorang hujung sini, sorang hujung sane.. Aku pun tak panas.. Kan senang..
KEKASIH - Haaa..berlaga2 lengan camni lah bagus.. Kenelah rapat2 baru 'intim' punnn.. Environment pun sejuk je (walhal meje kecik).. Mane leh duk jauh2, bukan kekasih la namenye.. Camne orang nak identify..

(6)
KAWAN - Eh, ye ke rini besday dia? Tak pernah tau pun.. Hehehe.. Alaa, kene wish ke? Alaa, kene beli hadiah ke? Susahnye la wish @ beri hadiah kan.. Tak payah besar2, sekadar setulus tanda ingatan abadi.. Kalau kek sepotong pun, sampai bile2 pun kekal segar dalam ingatan nih.. Handphone canggih dah, besday kawan pun tak saved..
KEKASIH - Hmm..besday kekasih aku lagi sebulan ni.. Nak bali hape ye? Perghhhh, sebulan lagik dah fikir nak beli hape.. Habis semua kejutan dia bagi.. Kek lain.. Hadiah iringan lain.. Dinner lain..

(7)
KAWAN - Berani jamin la, kurang 30 saat (rata-rata) je korang boleh bercakap melalui telefon dengan kawan korang.. Sebab takde benda nak cakap.. Walhal dolu satu sekolah, satu matrik, satu U, satu kolej, banyak kot benda boleh share..tapi semenjak dah berKEKASIH nih, habis punah smua idea nak cakap..habis dah cter nak share..
KEKASIH - Tak kurang 30 min, called tersebut dianggap tak sah lah wey.. Ape barang called sekejap2.. Nampak sangat berkirenye.. Banyak kot benda nak bagitau ni.. Walhal, pagi dah called, petang dah called, malam pun nak berguyat lagik.. Adehhh laa, rimas...rimas... Macamlah ko sorang je ade awek/balak, orang lain pun ade la weyh.. Yang pelik tuh, ade je benda nak cter tuh.. Tak habis plak idea dia.. Manusia, manusia..

(8)
KAWAN - Apela minah/mamat nih, tak reti2 ke balik sendiri.. Teksi kan banyak.. Kalau takde duit sangat, bas pun ade.. Saje je nak nyusahkan aku.. Baru nak rileks2 nih.. Ape punye member la.. Takde toleransi melihat kesenangan aku je.. Huh.. Aik, kemain hangin sebadan lagik.. Ape kes???
KEKASIH - Kalau kekasih mintak tolong suh ambik kat komuter, tak pun..suh anta g stesen bas, g klinik ke, g bank..wahhhhh kemain laju lagik ye..sejurus lepas dapat mesej, trus melompat bangun g ambik kunci kat rak, start kete/motor, trus zassss...ehhh, hilang dah? Haaaa..begitulah penangannye.. Agak2nya kalau xde makanan, suh g beli kat kedai, then suh anta kat rumah, ade can tak? Baru btol2 true kan.. Hmm..

(9)
KAWAN - Ish...nyusahkan betol la..semua masalah dia nak kene bagitau aku ke? Nak suh aku dengar semua ke pasal dia? Adoiiiiiyai pun... Agak2 la kawan oii.. Masalah aku lagik.. Nih tambah masalah dia lagik.. Mana larat aku nak tadah..
KEKASIH - Hmm..awak ade masalah ke? Alaa, janganlah senyap macam ni, saya risau tau awak.. Saya jauh ni, awak tak baik kan buat saya risau.. Tak kesian kat saya ke? Alaa sayang, cterlah.. Kalau awak ade masalah, awak share lah dengan saya.. Kalau boleh saya tolong, saya tolong.. Kita kan dah janji sehidup semati.. Awakkkk.. Please, please, please.. Awak jangan senyap.. Adehh, pedih gak dengau nye.. Kalau suh pikul batu pun, maun sanggup nih..

(10)
KAWAN - Ko lah kawan aku dunia akhirat babe.. Aku nyesal tak dengar nasihat ko dolu.. Huhu.. Serius nyesal.. Ko je yang sudi dengar masalah aku.. Terima kasih ye.. Terima kasih banyak2..
KEKASIH - Kalau macam ni lah perangai awak, cukuplah..sampai sini je lah..kite clashed.. Wow, sesedap rase je ye.. Senang..ko carik aku..susah..ko buang aku..

(11)
KAWAN - Alaa..penting sangat ke melawat keluarga dia.. Dia bukan sapa2 pun dengan aku.. Tak effect punnn..
KEKASIH - Eh, ni raya nih..rumah cayang kenelah g.. Alaaaa, tak kisah lah walau jauh pun, janji ayang pergi rumah cayang.. Boleh kenal family cayang.. Tak pergi camne nak kenal.. Tak pun, camni..eh, sedara sebelah makcik dia masuk sepital la.. Camne ek? Tak pelah, petang lepas keje aku kene gak pergi.. Barulah caring namenye.. Hmm, alahai..

(12)
KAWAN - Laaa, ko tak sihat ke..
KEKASIH - Eh, awak nape batuk tuh? Awak tak sihat eh? Dah pergi klinik? Dah makan ubat? Jomlah saya bawakkan pergi klinik, nanti melarat sakit awak tuh, saya jugak nanti yang susah hati.. Awak kemas, lagi 5 min saya datang ambik kat rumah..

(13)
KAWAN - Apelah ko masak nih.. Ko reti masak ke tak reti masak nih? Buang je lah.. Sob sob sob.. Sampai hati.. Kan, kan? Hargailah perasaan dia jugak.. Kesian..
KEKASIH - Sedapnye lah masakan awak.. Saya dari tadi tak berhenti makan.. Mane boleh simpan2 esok, nanti semut makan.. Membazir je.. So far, semua yang awak masak adalah sedap.. Tersangat sedap actually.. Lain kali, kalau masak ape2, hantarlah lagik ye..

(14)
KAWAN - Alamak, aku kene bawak orang lain la..baru boleh hantar dia pergi airport.. Bukan muhrim, kan ke haram hukumnya.. Dan dan tuh..
KEKASIH - Tak pe ke kita berdua je nih? Eh, xpela.. Ok je.. Bukan buat ape pun kan.. (Geleng kepala lagik..)

Senarai nih saya tulis berdasarkan pendapat & suara ramai pihak.. Apepun, saya rase KAWAN itu penting.. Hidup kite adalah sebuah kehidupan berKOMUNITI.. Bukan kita denga awek/balak kite je yang hidup kat atas muka bumi ni.. Hari2 bahagia macam sekarang ni, boleh lah tak bergantung pada orang lain.. Kalau nanti bile dah susah, jangan plak tempelkan muka kat kengkawan yang dolu tak dianggap kawan tuh.. Hargai semua benda yang ada depan mata kite sebelum terlambat.. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian, tak berguna..

Bagi yang ade terasa hati, nota ini tidak diniatkan untuk ditujukan kepada sesiapa jua punnn.. Sekira ade jugak yang terasa, saya mohon maaf sangat2.. Entry ini sebenarnya entry bersifat umum.. Masing-masing punya cara dan pendirian yang berbeza.. Saya sekadar untuk berkongsi..

Dengan itu, saya undur diri.. Salam..

1 comment:

  1. Kawan tetap kawan ... kekasih tetap kekasih so adil dan saksama :) kena sayang kekasih 50% kawan 50% boleh ? Hahahaaaaa

    ReplyDelete