Tuesday, July 31, 2012

:: Bila LELAKI Masuk Dapur ::


Dengan niat yang suci murni, aku terpanggil untuk mencoret barang sebarang dua artikel sebelum bulan Julai tahun 2012 nih melabuhkan tirai dengan rasminya. Tapi, jap jap..tak sempat kot nak mencoret barang sebarang dua.. Memang mampunye sebarang je kot pepetang ari di kala sluruh manusia di bumi Serdang nih berciciran balik untuk menyediakan juadah berbuka.. Dan aku?! #Erk!

Apepun, Alhamdulillah…hari ini insyaAllah merupakan hari ke-11 umat Islam di seluruh dunia berpuasa dalam tahun 1433H.. Nampaknya, hanya tinggal 18 hari lagi sahaja sebelum Hari Raya Aidilfitri tanda kemenangan diraikan dalam pelbagai cara.. Hari ini jugak merupakan hari (dalam bulan Islam) di mana arwah pakcik saya; Allahyarham Azhar Muhammad meninggal dunia pada tahun 2000 yang lepas.. Semoga roh arwah pakcik saya ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman & beramal soleh hendaknya.. Amiin.. #Al-Fatihah!

Apepun yang berlaku atas muka bumi sementara ciptaan Yang Maha Khaliq nih, kalian-kalian yang masih hidup, bernafas dan bernyawa nih wajib meneruskan kesinambungan hidup dalam mencari redha Illahi.. Yang meninggalkan kita sehingga hari ini adalah barang lepas supaya dapat kita ambik iktibar, pengajaran dan pelajaran dari apa yang berlaku.. InsyaAllah akan tiba jugak masa kita suatu masa nanti.. Lambat atau cepat.. Wallahua’lam..

Hari nih, hujan awal pagi tadi di bumi Serdang nih sedikit sebanyak memberikan keselesaan kepada semua umat Islam di sekitar sini untuk berpuasa dalam lingkungan keadaan yang lebih nyaman.. Berbanding seawal 1 Ramadhan lepas, udara panas menghangatkan Ramadhan menyebabkan dugaan maha besar terasa oleh kebanyakan orang kebanyakan..
Aku seperti kebiasaan dan kesamaan tahun-tahun lepas, masih belum merasmikan jejak kaki ke Bazaar Ramadhan dekat-dekat sini.. Aku lebih selesa untuk memasak juadah ringkas di rumah biarpun hanya berlaukkan ayam goreng kunyit, kicap dan telur dadar.. Tahun nih, pukul 6.00 petang menyaksikan aku tertongok di depan TV menonton rancangan memasak ‘Hello Bro…Tolong Masak’ di saluran 104 AstroRia.. Gandingan 3 orang anak muda-lelaki menyebabkan aku kadang-kadang senyum sendiri.. #Adeih! Bila kaum adam mula masuk dapur, trasa semacam ada suatu ke’macho’an di situ.. Memang unik dan bukanlah perkara asing untuk dipertontonkan kepada khalayak umum, kan? Tapi aku rasa di situlah ‘menarek tertarek’nya permainan nih.. Apepun, bagi kaum adam yang ‘selesa’ di dapur, tahniah dan syabas kerana anda berjaya duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan kaum hawa di luar sana.. Untunglah kaum hawa yang memiliki/bakal memiliki kaum adam yang macam nih.. Bukan senang nak dapat! Tapi jangan sesekali disalahgunakan atau anda akan menyesal.. #Apakah!

Apepun, aku tetap tak faham apa yang aku sendiri cuba nak sampaikan dalam gaya penulisan aku hari nih! Cuma 1, lelaki yang pandai memasak itu adalah A.W.E.S.O.M.E.! =)

1 comment: