Monday, March 26, 2012

:: Beban Kad Kredit? Uruskan! ::



Untuk entri kali nih, aku ghase aku nak berkongsi dengan anda-anda-anda smua tentang cara menguruskan penggunaan kad kredit.. Tapi fakta @ auta pasal benda alah nih atas pengalaman aku sendiri laa.. So, terpulang ler pada korunk sama ada nak percaya @ tak nak.. Aku pun tak rugi.. Tapi sekurang-kurangnya mungkin ilmu yang tak seberapa nih boleh korunk manfaatkan, kalau pun bukan rini, mungkin esok luse tulat ke khannn.. Hehehehe..
Bagi yang baru nak berjinak-jinak dengan kad kredit nih, mungkin ilmu nih penting sebagai panduan masa depan.. Cewahhh.. Dah macam pakar runding kad kredit plak aku ghase.. Hakhakhak.. Sebenarnye, aku hepi sesangat kalau dapat sampaikan benda-benda camni kat orang sekeliling aku.. Maklumlah, jiwa pendidik khannn.. Even pluang depan mata aku dah sia-siakan, tapi masih ada baki yang masih tersisa.. Huhu.. #MotepSangat!

So, kat bawah ni aku dah siapkan 10 cara menguruskan kad kredit.. Telanlah ilmu nih ye uols..

1.          Berbelanjalah ikut keperluan diri sa-ha-ja! & bukan sesekali sebab kehendak diri & orang sekeliling.. Tak payah le tak nak kalah sangat dengan orang rumah sebelah @ opismate @ adik-beradik @ sedara-mara uols.. Kalau smua pon nak ‘A’, boleh kiok babe.. Mak aku pernah cakap dolu, ‘kalau kite mampu makan beras, jangan berhangan nak makan spagethi hari-hari’.. Amacam, makan dalam tak? Hihihi..

2.          Minimumkan ‘swipe’ kad kredit & maksimumkan penggunaan ‘cash’! Tak bergaya mane pun takat swipe dengan muke poyo-yo-yo-o-je babe.. ‘Kredit’ tuh dah mendefinisikan sebagai ‘berhutang’.. So, lagi banyak swipe, hengatlah ye uols makin banyak uols berhutang.. Buatnye ajal dekat (nauzubillahminzalik), nanti meninggal tinggalkan beban hutang keliling alam plaks.. Kesian yang nak membayo.. Adehh.. Nak ke?!?
3.          Simpan smua resit barang yang korunk beli pakai kad kredit.. Banyak gunenye; (i) untuk track records smua pembelian ‘hutang’ tuh (ii) psycho diri sendiri bile tengok bil dah bertimbun tapi payment tak settle-settle lagi, so mungkin uols dah macam gerun lah kowt nak keep swiping.. Alamak, kalau tak psycho gak camne ek? Arghhh, lantak kome ler.. #AAK!?!

4.          Sila jangan bayar minimum amount setiap bulan bile bil sampai kat korunk.. Kalau korunk tak dapat obey rules nih, alamatnye korunk aku kategorikan sebagai golongan tegar & tak patut ade kad kredit.. Serius babe! Kalau bayar minimum stiap bulan, maksudnya berapa % denda bank suke-suki kenakan ke atas baki amaun korunk..? Banyak babe.. Confirm nilai hutang korunk tak berkurang-kurang, bertambah lagik ader.. #Mampoo?!? Aku sarankan, kalau pun tak mampu bayar full amount, jadikan habit untuk sekurang-kurangnya bayar >50% total amaun hutang bulanan tuh.. Mampu beli, mesti mampu bayar uols.. =)

5.          Haaa..habit nih aku slalu tengok.. Bile ade duit lebey, janganlah sayang plak nak buat full settlement.. Kalau tak, korunk memang menempah ‘maut’ lah.. Time duit hade pun tak nak bayar abis, apatah lagi kalau time kering kontang.. Ye tak?

6.          Had kad kredit besenya akan dinaikkan sama ada secara automatic @ manual oleh pihak bank mengikut tahun.. Sila jangan nak berlagak tak tentu hala kalau limit kad uols dinaikkan.. Mesti niat nak beli barang canggeh manggeh kan uols.. Jangan!!! Aku nasihatkan, korunk call bank, buat penurunan had maksimum boleh belanja..  Especially untuk korunk-korunk yang tak gheti-gheti disiplinkan diri dalam berbelanja & addict nak belanja swipe-swipe je weyh..

7.          Pesanan untuk korunk yang boros, sila tinggalkan kad kredit anda kat ghumah bile dah tau nak keluar bersoping.. Keberadaan kad kredit dengan korunk semasa bersoping amatlah bahaya & boleh mendatangkan mudharat ye.. So, sila berhati-hati.. Bom jangka boleh kebaboo bile-bile mase je uols.. Ahaksz.. =)

8.          Bagi yang ade beberapa kad (#BukanAku!), sila consider dan cancel kad-kad yang tak perlu.. Kad yang banyak sebabkan korunk kene bayar government tax yang tinggi.. Government tax ikut bilangan kad babe.. jangan tak tau @ buat-buat tak tau plak ye! i.e. : Kalau korunk ade 4 kad kredit = RM50/kad x 4 kad kredit = RM200 je khannn.. Nak, nak? Haaa, g call bank skarang..

9.          Lepas a few months pakai kad, mesti korunk dah lupe-lupe skit rules & regulations bank tuh upon kad kredit korunk.. Aku berani kerat jari lah babe! Unless korunk ade buat catatan dalam i-pad ke khannn.. Hahaha.. Anyway, ade bank yang boleh dapat pengecualian caj perkhidmatan ta-pi besenya korunk kene swipe sekurang-kurangnya 12 kali setahun.. So, sebagai precaution steps, silalah swipe kad kredit anda secara bergilir-gilir (bagi yang ade banyak kad ler der..) sekurang-kurangnya 12 kali setahun @ korunk akan dikenakan caj.. Mahal ooo.. Pilih, nak swipe 1 kad je 100 kali setahun (+) caj perkhidmatan ATAU swipe kad bergilir-gilir sekurag-kurangnya 12 kali setahun bagi setiap kad (-) caj perkhidmatan..! Tapi, hat ni terpulang pada terma dan syarat bank tuh le.. Aku tak jamin korunk boleh apply step nih untuk semua bank, tapi skadar precaution step je.. Hehehehe.. =)

10.      Kalau semua nasihat kat atas tadi tuh korunk rase korunk gagal patuhi, aku sarankan korunk potong kad kredit tuh.. Haa, jangan potong je ye.. Sila call bank skali, maklumkan yang korunk nak cancel kan akaun kad kredit korunk @ tak, bank akan kenekan hidden amount.. Tak pasai-pasai je nanti.. Dari korunk bayar hidden amount tuh, bek le belanja aku nih.. Besau ganjarannye kat akhirat nanti.. Amiin.. =)
So, kalau sesape yang baru berniat-niat nak ade kad kredit, fikir sebelum bertindak.. #Walaweyh!

p/s : Nikah nanti nak pakai kad kredit tak pe babe.. Hihihi.. =))

No comments:

Post a Comment