Wednesday, February 8, 2012

:: Aku & 'Miskin Bandar' ::


Rutin hidup aku yang agak terlengkaplah kohnonnye menyaksikan setiap hari termasuk Sabtu Ahad, aku bangun pagi-pagi.. Bukan semata-mata untuk tuntutan Dia, tapi untuk aku cari rezeki bagi meneruskan kesinambungan hidup di kota penuh asap dan debu, penuh sesak dan haprak..dalam erti kata sebenar akulah golongan ‘miskin bandar’ tuh.. Nasib aku sikit baik kot sebab aku bukan gelandangan (buat masa nih laa..) Alhamdulillah Maha Pencipta..

Apepun, aku rasa golongan muda-mudi pada zaman serba ‘canggih’ nih, tak canggih mane pun dari segi keupayaan mencari ‘duit’ melainkan memilih untuk jadi ‘hamba duit’.. Bagi yang agak berpelajaran & bernasib baik, pun tak banyak sangat bezanya.. Apatah lagi kalau jadi yang berpelajaran tapi tak plak bernasib baik, lagi-lagi le banyak bezanya.. Acap waktu dihambat rasa tak pernah cukup duit, rasenya kalau tak betul mengurus boleh menjurus ke arah ‘giler’.. Tekanan keliling.. Rase macam terjun ke bawah je cara terbaik.. Huhu.. Nauzubillah min zalik.. Mintak disimpangkan.. Adehhh..


Tapi, rasanya tuh lah hakikat hidup zaman sekarang ni.. Golongan muda-mudi adalah golongan tertindas.. Tertindas dengan politik atasan.. Semua benda pun jadi je nak dipolitikkan.. Lebuhraya lurus pun kalau dipolitikkan boleh jadi bengkang-bengkok wooo.. #Wink!Wink! Cakaplah ape pun, buatlah ape pun, ambiklah keputusan walau macam mane Maha Hebat sekali pun, hatta nak bina tandas pun, semua ada politik babe.. Silap ga ya, lam alif jadinye.. Huhu..

Kenapa aku cakap golongan muda-mudi sekarang golongan tertindas?

(1)           Cakap pasal kos sara hidup! --> Ada le pihak yang mencanang serata alam semesta, subsidi dah banyak diberikan & pihak tuh dah tak mampu dah nak tampung lagi subsidi yang makin hari makin meningkat. Jadi, ape lagi babe, skit-skit dia naikkan.. Minyak petrol naik rege, gula pasir naik rege, minyak masak pun naik rege, pendek kata banyak le barang gunapakai hari-hari pun naik rege.. Cukuplah minyak petrol je naik, kesan dia menyeluruh babe.. Biarlah naik 5 sen skalipun, kesan dia terpalit kat semua.. Kos pengangkutan meningkat, barang-barang naik rege, milo secawan pun naik jugak, roti canai kosong pun naik, adehhh..smua pun naik le.. Tapi, gaji ade naik? Bagi golongan kerajaan, SBPA mungkin boleh membantu.. Tuh pun baru skarang ni nak dinaikkan.. Banyak plak isu timbul.. Masih belum terkuatkuasa.. Tapi apepun impak SBPA tuh besarnya kat sapa? Malas nak cter pepanjang, nanti korang tau jugaklah.. Ape yang aku boleh katakan, SBPA tuh mengayakan orang kaya, memiskinkan orang kebanyakkan.. Penindasan berlaku dalam celik yang tak pejam, tapi berapa ramai yang bersuara & berapa ratus ribu yang hanya terima bulat-bulat? Haaa, yang ni kene jawab sendiri babe.. Huhu..

(2)           Kos pembelian harta W.A.J.I.B.! --> Aku duk sekitar KeyEl.. Kolumpo orang kampong kate.. Nama memang urban sangat.. Yang urban nye sape? Kalau tingkatan usia sekarang masih lagi duk menyewa, duk bayar sewa bulan-bulan.. Macam mane tuh? Bagi yang bujang macam aku nih, hangankanlah kalau nak stay sorang.. Tak mampu lah jawabnye.. Nyewa beramai-ramai adalah cara yang terbaek sebelum menginjak ke gerbang perkahwinan (kalau ada kesempatan).. Apepun rumah tuh adalah PERLU.. Benda asas! Harapanlah kalau nak dengar pengumuman kat TV harga rumah nak diturunkan.. Ke lauttt.. Dengan kos sara hidup yang tinggi, mane nak bayar duit kereta, petrol, tol, servis kereta, sewa rumah, makan & minum, sakit pening, keperluan asas lain lagi..rasanya sampai bile-bilelah golongan ‘miskin bandar’ akan terus kekal sebagai golongan ‘miskin bandar’.. Skim Rumah Pertama pulak dari elok-elok dihadkan kepada pembinaan rumah sehingga maksimum RM250,000 alih-alih dikaji & naik plak sehingga maksimum RM400,000.. Boleh nak dinaikkan tapi kalau had maksimum RM400,000, golongan ‘miskin bandar’ nih tetaplah jugak tak mampu nak membelinya dek non oii.. Katelah rege rumah tuh RM250,000, bulanan ><RM1,250 & kalau RM400,000, bulanan plak ><RM2,000.. Tuh pun kalau ikat maksimum 25 tahun.. Kalau sempat nak ikat ke tahap maksimum.. So, sendiri mau pikir lah apa implikasi & kesannya terhadap golongan ‘miskin bandar’? Pemaju-pemaju bolehlah bertepuk tangan sebab rege maksimum rumah yang diorang boleh tawarkan setinggi RM400,000, tapi yang berkehendakkan untuk membeli macam mane plak? Tepuk duit bawah bantal je le nampaknye.. Tertindas lagiii.. Adehhh..

(3)           Peluang pekerjaan yang menipis.. --> Peluang pekerjaan digembar-gemburkan kohnonnya banyak & berlambak-lambak mencecah ratusan ribu peluang, tapi kenapa graduan masih susah nak cari kerja? Kalaulah sektor swasta pun susah nak tembus masuk, apatah lagi sektor kerajaan? Kerajaan awal-awal lagi telah menwar-warkan ‘pembekuan pengambilan pekerja untuk sektor kerajaan’? Kesannya turut membabitkan sektor pendidikan negara.. Sektor penting negara nih pun turut dipolitikkan & ditiadakan hak pengecualian dalam memproduksikan & membangunkan generasi akan datang.. Sayang betul! #APTB Statistik negara biasanya hanyalah statistik.. Noktah! Tidak menggambarkan apa-apa.. Tidak memberikan impak apa-apa.. Sekali lagi #APTB! Keberadaan mereka-mereka yang KONTRAK termasuklah aku, masih tidak terbela.. Walhal kepentingan untuk keberadaan di situ tinggi tapi mungkin belum buat masa ini.. Aku pun makin pening kalau duk fikir masalah yang satu nih.. Tengok kawan-kawan keliling, untungnya mereka yang bergelar TETAP.. Tengok pada diri sendiri plak, apa salahnya aku ye?! Tak terkata, tak terbela, tak merasa..dan bermacam TAK lagilah.. Apa pun, aku jalankan tanggungjawab aku sebaik mungkin.. Mungkin ini ujian dari Dia untuk aku.. Pada kengkawan yang membaca hingga baris ini, doakan saya semoga dimurahkan rezeki, dimudahkan jalan untuk mendapatkannya, dan semoga diberikan pekerjaan yang tetap.. Semoga doa kengkawan dikabulkan Allah SWT.. Amiiin.. =)

No comments:

Post a Comment