Tuesday, February 7, 2012

:: PUISI : R.A.S.A =/ ::

Dunia..
Malam ini berkelana aku sendiri..
Ditemani gelap malam..
Dan bunyi unggas sesat tapi tak sepi..
Aku hirup..aku sedut udaraMu dalam-dalam..
Mencari damai yang kian hilang..
Pergi tanpa aku suruh..
Walau datang aku harap sungguh-sungguh..
Jauh dan makin jauh lari tanpa kaki..
Dan tertinggalkan aku dalam mengah dan lelah..
Tinggalkan aku bersama peluh alirnya deras ke bumi..
Jatuh tanpa kupinta..
Membawa bersama kudrat lelaki aku..

Tuhan..
Aku letih untuk berlangkah lagi..
Setapak aku hayun, berbekas tapak aku lihat kosong..
Segersang hati..lara tanpa sempadan tepi..
Ku anyam angan tinggi ibarat awan..
Tapi aku bertepuk tanpa bunyi..
Mana tahap waras sedar aku?
Berharap menanti pada satu tak mungkin jadi..
Mustahil..
Tapi hati bukan kepalang..
Aku pujuk rajuknya supaya pergi jauh menyisih..
Biar bolos lolos ditelan makan tanpa baki tersisa..
Itu tak akan jadi milik aku..

Hati..
Ia datang lagi..
Datang rasa menggegar seluruh raga..
Benar..aku tak pernah minta..
Bukan aku yang merayu menggertak rasa..
Bukan..bukan aku..
Kau pun tahu datangnya mustahil aku yang jemput..
Perginya pula aku tak redha..
Dalam semput aku telan asap-asap itu..
Biar resapnya mendasar di lubuk hati..
Walau hitam akhirnya..
Biar aku yang merasa akibat sebab itu..
Hanya aku yang tahu..dan aku..dan aku..
Aku..

Biar robek pandangan mata..
Biar sinis senyum tercipta..
Aku redha dalam paksa..
Pasrah dalam kalah..
Bahagialah walau derita kau tinggal cuma..
Aku hidup habiskan sisa..

NASZ / 13-Dis-2011 / 0019

1 comment: