Tuesday, April 17, 2012

:: Aku Suka Yang Independent! ::


Pagi ini, nyawa aku Dia perpanjangkan lagi.. Roh ditiupkan kembali ke dalam jasad  mati kejap aku..seterusnya Dia memberikan pinjaman satu hari lagi tambahan hari untuk aku meneruskan kelangsungan hidup untuk terus bernafas dalam sebuah kotak hidup yang aku kategorikan sebagai rumit.. Rumit untuk aku lalui hari demi hari.. Aku depani hari-hariku penuh ranjau, liku dan cobaan tapi aku adalah aku yang anda-anda-anda smua lihat hari ini.. Alhamdulillah.. :) Terima kasih Maha Pencipta!

Aku yang melewati hari semakin lewat ini terkadang terasa begitu capek.. Capek dengan perjalanan yang aku katakan tadi sebagai kotak rumit.. Capek dengan persekitaran aku, dengan orang-orang sekeliling aku, hatta dengan diri aku sendiri.. Aku dibesarkan dalam sederhana sedia dan aku belajar erti berdikari sejak aku umur satu angka lagi.. Aku mendewasa bersama azam tanam kuat dalam diri bahawa aku bukan macam orang lain.. Yang boleh dibantu dan mengharap bila perlu.. Sebab aku adalah satu.. Lantas, laju aku ketuk biar bekas dalam logam kotak hati bahawa aku wajib bangun atas dua tapak kaki aku, aku harus papah atas dua tapak tangan aku.. Walau jerih, walau payah, walau maut menanti di depan.. Aku didik bahawa aku tidak punya siapa-siapa.. Aku didik supaya aku kuat.. Aku didik supaya aku tabah.. Aku didik supaya aku tidak mudah rapuh.. Tidak mudah serah bila kalah datang menjemput.. Tidak mudah untuk menjadi senang.. Tidak mudah untuk aku raih belas ihsan dari akrab sahabat masyarakat sejagat.. Sebab aku adalah i.n.d.e.p.e.n.d.e.n.t..
Lantas oleh sebab itu, aku bangkit untuk membenci golongan pengharap.. Mereka-mereka yang tidak berdikari.. Mereka-mereka yang berubah oleh derasnya waktu berlalu.. Meninggalkan lekuk kesan dalam.. Yang berharap akan ada tukul datang menghentam kembali.. Dengan sebuah angan-angan pengharapan supaya lekuk itu bukan lekuk lagi.. Elok kembali.. Cantik semula.. Bukan mengusaha diri memperbaiki.. Tapi menjadi pengharap yang setia.. Pengharap yang tiada nilai berdikari.. Sentiasa harapkan tongkat untuk meneruskan langkah.. Dan andainya tongkat itu patah, aku yakin pengharap itu tidak bisa berjalan.. Tidak betah melakukan apa-apa.. Duduk, duduk dan terus duduk terjelepuk di situ.. Mengharap tongkat tersebut datang menyembah bumi seperti mengharapkan nyawa melayang terbang dekat dan hampir, masuk semula menghidupkan jasad yang telah mati.. Ada mungkin? Sebab itu aku benci mereka-mereka yang d.e.p.e.n.d.e.n.t..
Wahai mereka-mereka yang i.n.d.e.p.e.n.d.e.n.t..sekalung tahniah & syabas aku rafa'kan.. Kalian berjaya untuk menjadi diri kalian tanpa ragu dan sangsi membelenggu setiap ruang polos hati..
Wahai mereka-mereka yang d.e.p.e.n.d.e.n.t..jika kalian membaca catatan haprak aku ini, kalian patutnya berubah.. Bukan berubah sebab nota ini, tapi berubah sebab untuk kebaikan diri kalian.. Bukan untuk aku.. Dan betul-betul bukan untuk siapa-siapa..

p/s : Aku p.u.a.s sebab aku independent!

No comments:

Post a Comment